Kwestia koloru — nowości od CreoConcept

26 marca '21


„Bezbarwne jest tylko to, co światło może całkowicie przeniknąć. Kolor ma swój początek w czysto fizycznym świecie. Powstaje w wyniku odbicia lub przenikania promieni świetlnych. Rzeczy, które widzimy uzyskują swój kolor i wygląd dzięki promieniom światła.” Verner Panton

Kolor jest integralnym elementem naszego świata, nie tylko w środowisku naturalnym, ale także w tym stworzonym przez człowieka.

Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci obserwacje i badania naukowe dowiodły, że relację człowieka i przestrzeni tej, w której funkcjonuje, warunkuje zmysłowe postrzeganie koloru. Nasza percepcja barw jest absolutnie istotna, wpływa na jednostkę i pod względem psychicznym i fizjologicznym. Aspekt ten potwierdza wiele dyscyplin psychologii, psychologii architektury, psychologii kolor, psychosomatyki i ergonomii wizualnej. Frank H. Mahnke, konsultant i projektant kolorów, zaznacza:

Środowisko i jego kolory są postrzegane, a mózg przetwarza i ocenia to, co postrzega, na podstawie obiektywnej i subiektywnej. Psychologiczny wpływ, komunikacja, informacja i wpływ na psychikę są aspektami naszych procesów percepcyjnych ocen.

W związku z tym cele projektowania kolorów w przestrzeni architektonicznej nie sprowadzają się wyłącznie do dekoracji.

fot.: © CreoConcept

Kres szarości

Próbowano znaleźć lekarstwo na szarość. Pomyślano, że jak się ją zamaluje, to będzie lepiej. Pomyślano źle. Najgorsze trucizny powstają podobno w trakcie opracowania leków. — Filip Springer

W ostatnich latach dostrzec można coraz większe zainteresowanie kolorem. Element ten wprowadzany jest do industrialnych, minimalistycznych przestrzeni. Wynika to z potrzeby obcowania z barwą, oraz silnego, głównie pozytywnego jej oddziaływania na nasz organizm. Industrialne wnętrza stają się więc idealną baza do tworzenia biur o mocniejszym kolorystycznym akcencie. Monotonia wysyła słabe sygnały środowiskowe i nadmierną stymulację mylących sygnałów. Ludzie poddani niedostatecznej stymulacji środowiska wykazują oznaki niepokoju, drażliwości, nadmiernej reakcji emocjonalnej, trudności w koncentracji oraz zaburzeń percepcji.

Dobry projekt powinien stawiać człowieka w centrum zainteresowania i celu, dlatego też z myślą o użytkownika przestrzeni biurowej zaczęto odważniej projektować, z użyciem intensywniejszych barw mających wpływ na percepcję.

Przełamanie szarości we wnętrzu to cel jaki stawiają przed sobą projektanci. Zabieg ten ma na celu zwiększenie komfortu przebywania we wnętrzu. Znacznie poprawia więc sposób funkcjonowania pracowników w biurach. Barwna przestrzeń stymuluje i jest czynnikiem znacznie poprawiającym efektywność pracy.

Kolor we wnętrzu nie musi występować tylko w formie pomalowanych ścian. Za przełamanie monotonii w biurze odpowiadają również elementy wyposażenia wnętrza i dodatki. Kolorowe meble, tapicerka, ceramika to wszystko ma na celu tchnąć życie w pierwotnie szarą i minimalistyczną przestrzeń biurową.

Kolor nieprzypadkowy

Wybór kolorów nie powinien być hazardem. Powinien to być świadomy wybór. Kolory mają znaczenie i funkcję — mówi Verner Panton. 

W książce „Notes on Color” duński projektant zbiera swoje pomysły i przemyślenia na temat kolorów. Kolorystyka przestrzeni biurowych nie jest więc kwestią przypadku, nie może podporządkowana być również subiektywnemu gustowi osoby zarządzającej. Atmosfera biurowa może działać inspirująco i poprawiać jakość pracy, a tym samym sprzyjać produktywności i kreatywności. Zrównoważona kolorystyka oznacza, że użytkownik nie doświadcza ani monotonii, ani przeciążenia sensorycznego. Ważna jest świadomość, że kolor we wnętrzu to nie tylko element dekoracyjny. Istotnym elementem jest odpowiedni balans, pomiędzy intensywnym rozpraszającymi nasz umysł barwami, a mdłymi odcieniami wprowadzającymi nas w stan znużenia.

W dużej mierze na wybór koloru w przestrzeni biurowej wpływ ma identyfikacja wizualna marki. Jest punktem wyjścia podczas projektowania spójnych z ideą firmy przestrzeni. Biuro więc powinno pokazywać uniwersum jej wartości.


        

fot.: © CreoConcept

Wnętrze monokolorystyczne

Silnie oddziaływanie koloru na nasz umysł, stymuluje układ nerwowy, dlatego też kolorystyka biura powinna być odpowiednio dopasowana między innymi do charakteru pomieszczenia i jego funkcji. Jak już zostało wspomniane wybór kolorów nie może być kwestią przypadku. Użycie barwy we wnętrzu to celowe i przemyślane działanie. Każda przestrzeń cechuje się swoistym podziałem ze względu na funkcjonalność poszczególnie wydzielonych jej części. Konieczne jest wiec dopasowanie odpowiedniego koloru do każdej z nich. Gwarantem spójności są przestrzenie monokolorystyczne. Imponujący, a zarazem subtelny efekt daje użycie nie jednej barwy, a dwóch bądź trzech komplementarnych wobec siebie odcieni. Zabieg ten gwarantuje spójność wszystkich wnętrz, oraz balans kolorystyczny. W takich wnętrzach w zależności od ich przeznaczenia dużo łatwiej jest się skupić, pobudzić kreatywność bądź zrelaksować. Dobrze zaprojektowane pod względem użycia koloru biuro znacznie wpływa na funkcjonowanie pracownika. Wyobraźmy sobie sytuację, w której większość naszego dnia spędzamy w białym, neutralnym kolorystycznie wnętrzu. Po dłuższym czasie organizm zaczyna negatywnie odbierać te monotonię. Wprowadzenie koloru do jednego pomieszczenia wcale nie musi być gwarantem poprawy tej funkcjonalności. W momencie, gdy kolor zostanie odpowiednio dobrany do różnych części biura pracownik przemieszczający się po biurze będzie chłonął różne barwy w sposób zbilansowany.

Wrażenie koloru i przesłanie, które przekazuje, nam ogromne znaczenie w tworzeniu psychologicznego nastroju lub atmosfery, która wspiera funkcję przestrzeni. Sala konferencyjna pełni inną funkcję niż gabinety, kolorystyka więc dobrana musi być z uwzględnieniem tych funkcji. „Kolory są wizualizacją uczuć” — mówi psycholog i filozof Max Lüscher, dlatego też konieczne jest umiejętne odwzorowanie uczuć jakie mają być wywołane w jednostce, która to obcuje w wydzielonej przestrzeni z danym kolorem.

Kolor w dobrym świetle

Kolor ma swój początek w czysto fizycznym świetle. Powstaje on w wyniku przenikania się bądź odbicia promieni światła. Kolor, który widzimy wygląda tak tylko dzięki promieniom świetlnym. Proces adaptacji oka polega na natychmiastowej reakcji oka na zmiany stopnia oświetlenia.


fot.: © CreoConcept

Szkło eksponuje kolor

Wyobraźmy sobie wielkopowierzchniowe biuro typu open space, w którym beż jakiejkolwiek systematyki dostrzegamy wielobarwne płaszczyzny i elementy wystroju wnętrz.

Zapewne widok taki zadziała negatywnie na każdego użytkownika biur. Sposobem na usystematyzowanie kolorystycznego chaosu jest wykorzystanie we wnętrzu szklanych ścianek działowych. Szkło daje duże możliwość podziału przestrzeni w niekonwencjonalny sposób. Industrialne, minimalistyczne, otwarte przestrzenie zyskują chociażby dzięki wykorzystaniu szkła giętego. Obłe i dynamiczne linie takich ścian przełamują neutralność pomieszczenia nadając im charakteru. Wysoka estetyka biur jest wielce istotna, ale dopiero w połączeniu z najwyższymi sandrami technologicznymi zapewnia komfort pracy w niej.

Przemyślana różnorodność kolorystyczne stymuluje nasz mózg do efektywnej pracy. Ciekawe efekty osiągniemy również podczas zastosowania szkła barwionego, światło załamujące się na barwionych powierzchniach szklanych wprowadzi wyjątkową wizualną atmosferę. Jednocześnie jest rozwiązaniem mniej konwencjonalnym niż kolor wprowadzony do wnętrza na ścianach.

Zabiegiem, który wprowadzi do wnętrza biurowego odrobinę prywatności jest szkło i folia PDLC, zwane także LCD. Wykorzystują one warstwę ciekłokrystaliczną, która zmienia właściwości optyczne po przyłożeniu napięcia. Za pomocą przełącznika zmienia standardową lub kolorową przezroczystą szybę w matową. Taka matowa powierzchnia może także służyć jako ekran do wyświetlania projekcji multimedialnych. Szkło PDLC posiada wiele zastosowań, jednak podstawowe zastosowanie to zapewnienie prywatności i bezpieczeństwa. Jednocześnie tego typu rozwiązanie świetnie koresponduje w wielobarwnymi elementami wnętrza. Matowe szkło jest idealnym balansem eksponującym kolorowe powierzchnie.

Kolor to wynikowa projektowania przestrzeni. Element nadający kształt i charakter całego wnętrza silnie oddziałowujący na odbiorcę. W CreoConcept wiemy jak ważne jest dobre wrażenie, odpowiedni kolor wywołujący tylko dobre nastroje.

Think Creo


Więcej informacji na stronie firmy CreoConcept w portalu A&B.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE