I Nagroda
25 000 złotych
oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki
autorzy
Józef Gałązka, Urszula Prokop z Warszawy
opis koncepcji
W prezentowanej pracy dążymy do stworzenia czytelnej kompozycji przestrzennej, która wyeksponuje popiersie Gabriela Narutowicza i stworzy godne upamiętnienie pierwszego prezydenta Rzeczypospolitej. Szczególnie zależy nam na harmonijnej relacji z otoczeniem i wpisaniu całego założenia w kontekst miejsca. Główne założenia, zgodnie z którymi powstała prezentowana koncepcja, to prostota, trwałość i uniwersalna forma, nawiązująca do modernistycznych wzorców dwudziestolecia międzywojennego.
Kompozycja upamiętnienia składa się z pionowej dominanty w postaci pomnika, otoczonej owalnym placem. Styk części zielonej i placu ma formę łukowatej linii o organicznym kształcie, wzdłuż której zostanie ustawiona długa ława i posadzone zostaną krzewy. Powstanie w ten sposób miejsce o charakterze amfiteatru, zapraszające przechodniów do zatrzymania się przy pomniku. Chcemy w ten sposób nakreślić miejsce, które w przyszłości może stać się lokalnym centrum i miejscem spotkań mieszkańców. Powściągliwa forma upamiętnienia pozwala na dużą swobodę dalszych prac projektowych związanych z przebudową placu oraz dobrze wpisuje się w sytuację zastaną.
opinia jury
Pracę uznano za najlepszą ze względu na atrakcyjność kompozycji, lekkość, skromność i prostotę formy. Podkreślono dobre wkomponowanie zarówno w obecną przestrzeń placu Narutowicza, jak i w projekt planowanego zagospodarowania. Koncepcja w wysokim stopniu odpowiada wytycznym jakie w regulaminie nakreśliło miasto, czyli Zamawiający. Spełnia też wymogi dotyczące opracowania pracy konkursowej.
Sędziowie stwierdzili jednak, że zlokalizowanie siedziska na tyłach popiersia ogranicza odbiór rzeźby z perspektywy osoby siedzącej. Nie zapewnia ono dostępności dla osób o ograniczonej mobilności. Oświetlenie pomnika tylko jednym punktem zamontowanym w posadzce może prowadzić do powstania niekorzystnych światłocieni i wpłynąć na negatywny odbiór rzeźby.
Zaprojektowane w nawierzchni okręgi częściowo wykraczają poza zakres opracowania wskazanego przez Zamawiającego w regulaminie.
Sąd Konkursowy zalecił zatem:
- Przeprowadzenie dodatkowej analizy w celu określenia optymalnej wysokości cokołu oraz doprecyzowanie lokalizacji i doboru oświetlenia, które najlepiej wyeksponuje popiersie oraz podkreśli jego walory artystyczne.
- Przeanalizowanie projektu posadzki w kontekście obecnego zagospodarowania terenu.
- Uwzględnienie zasad „Standardów dostępności architektonicznej dla m.st. Warszawy”, a w szczególności odnośnie ławki.