or
Architektura i Biznes - 2/2009
Architektura i Biznes - 2/2009
biała architektura
Kolejny raz przyglądamy się funkcji, jaką w architekturze spełnia barwa.
Tym razem — biała.
Kolor jest pewną kategorią kulturową, stanowi zbiór symboli i znaczeń. W powszechnej symbolice europejskiej biel to barwa czystości, niewinności, doskonałości, mistycyzmu, skupienia. To barwa codzienności, bardzo neutralna, ale też bardzo jednoznaczna. Często pojawia się się jako tło, lub też w binarnej opozycji z czernią.
W historii architektury barwa ta była wykorzystywana właściwie od zawsze. Podkreślała czystość formy, podziały, szlachetność użytego materiału, doskonałość proporcji. W najbardziej bezpośredni sposób odsłaniała ideę i stojące za nią znaczenie. Dom Guerrero Alberto Campo Baezy czy projekty Ryue Nishizawy, które prezentujemy w niniejszym wydaniu są tego wymiernymi przykładami. Biel jest wreszcie barwą, której przypisana jest swego rodzaju formalna geografia — Skandynawia, Japonia, Półwysep Iberyjski kojarzą się z białymi, samotnie stojącymi budynkami oddającymi filozofię otaczającej ich natury. Tworzą one ikonografię miejsca. Niektórzy architekci — jak choćby wyżej wymienieni, ale też Santiago Calatrava, Jürgen Mayer H., Eduardo Souto de Moura, Alvaro Siza czy wielu innych — są od lat wierni bieli. W Polsce znaleźć ją można w realizacjach domów, między innymi KWK Promes czy jako barwę wnętrz powstających muzeów, szpitali, jako nie rozpraszające uwagi tło. Polecamy ją uwadze architektów i designerów. Poprzez supremację formy wyzwala z obciążeń dekoracyjności, dąży do minimalizmu, spokoju, wyciszenia, czegoś, co przynosi ukojenie w pędzącym, poszarpanym, sfragmentaryzowanym świecie.
Małgorzata Tomczak.
WYDARZENIA
- Rewitalizacja Dworca Głównego we Wrocławiu (oprac.: Magda Broniatowska) 14
- Good-bye Tempelhof (Anna Pleszko) 15
- Miasto, masa, maszyna (Marta Boguta) 16
- Procesy urbanizacji (Magdalena Drozd) 16
- Przede wszystkim kontekst (Michał Duda) 17
- Westival architektury (Piotr Fiuk) 18
- Definiowanie przestrzeni architektonicznej (Ewa Kuryłowicz) 18
- „Babel” — fabryka i miasto (Agnieszka Stępień) 19
- Na styku wpływów (Agnieszka Szeffel) 20
- Walka o przestrzeń (Agnieszka Szeffel) 20
- Galeria Jednego Projektu (Michał Duda ) 21
- Wokół stadionu (Anna Cymer) 22
- Forum Edukacji Architektonicznej (Anna Cymer) 22
- W poszukiwaniu muzeum (Anna Cymer) 23
- Uwikłani w kod (Kaja Kochańska) 23
- Międzynarodowe Biennale Designu w Saint-Étienne (Gabriela Nikołow) 24
- Młodzi i zdolni (Anna Popiel-Moszyńska) 25
- Młodzieżowe Centrum Sportu i Edukacji w Nowej Hucie 26
- Informacje o konkursach 27
- Zaprosili nas… 27
- O czym nie mówi się w szkole? (Olga Bogucewicz) 28
TEMAT NUMERU: BIAŁA ARCHITEKTURA
- dupli.kat 32
Bernadeta Schäfer
dom jednorodzinny Dupli.Casa, proj.: J. Mayer H. Architects - śnieżny szczyt 40
Kinga Baumann
gmach Narodowej Opery i Baletu w Oslo, proj.: Snøhetta AS - kadr nieba 52
Agnieszka Stępień
dom Guerrero, proj.: Alberto Campo Baeza - zamknięty ogród 60
Tomasz Fiszer
ambasada brytyjska w Bangkoku, proj.: MJP Architects - ROZMOWY A&B
biały dom 68
Aureliusz Kowalczyk
rozmowa z Ryue Nishizawą — współzałożycielem japońskiego biura architektonicznego SANAA - WSPOMNIENIA I REFLEKSJE
Wędrówki architekta (część 6) 74
Andrzej Pinno
Stany Zjednoczone, State College – The Pennsylvania State University - DESIGN
Rzeczy z poczuciem humoru 76
Małgorzata Tomczak
wzornictwo Beza Projekt