Dobry Design 2019
Marka Vinterior zdobyła pierwszą nagrodę w plebiscycie Dobry Design 2019, w kategorii „Software i hardware dla architekta”. To pierwsze i jednocześnie tak ważne wyróżnienie dla młodej polskiej marki zajmującej się tworzeniem wirtualnej rzeczywistości dla architektury i designu. Powołana do życia w maju 2018 roku, ma już na swoim koncie współpracę z takimi markami jak VOX, Cersanit czy Anwis.
Organizowany od 8 lat przez wydawcę magazynu i portalu Dobrze Mieszkaj plebiscyt Dobry Design skupia wokół siebie najważniejszych producentów. W 12 kategoriach znajdują się gotowe produkty, komponenty, elementy związane z bezpieczeństwem mieszkań, jak również udogodnienia projektowe, jakim jest właśnie marka Vinterior. Doceniona przez 150 osobowe jury oraz internautów, którzy oddali swoje głosy na portalu dobrzemieszkaj.pl.
Vinterior to wirtualne wnętrza. Jakie? To ograniczone jest tylko wyobraźnią. Zespół grafików i programistów stojący za marką jest w stanie stworzyć praktycznie każdą przestrzeń. Tak szerokie możliwości pozwalają na przygotowanie wnętrza, które może posłużyć na przykład jako zaawansowany model prezentacyjny podczas rozmów z inwestorami. Ponadto VR sprawdza się w czasie imprez targowych, gdzie na kilku metrach kwadratowych powierzchni targowej można pokazać praktycznie nieograniczone przestrzenie wirtualne.
Statuetka Dobry Design 2019 dla marki Vinterior
Wykorzystanie VR nie ma granic, ponieważ technologia jest uniwersalna i interaktywna. W czasie rzeczywistym w gotowej prezentacji można wymieniać całe elementy wyposażenia lub ich szczegóły, jak tekstury czy okucia oraz wygląd całego pomieszczenia. Dodatkowym atutem jest nagłośnienie wirtualnego wnętrza, które wzmacnia efekt realności. Tym sposobem powstaje kompletna, zachęcająca do podróży w sam środek wnętrza VR, prezentacja.
Wręczenie nagrody Dobry Design 2019 na ręce przedstawiciel firmy CAD Projekt K&A
Chcesz zobaczyć więcej? Pobierz plik z przykładową prezentacją ze strony internetowej:
https://vinterior.com.pl
Gotowe wnętrze można oglądać na ekranie komputera oraz, dla pełni wrażeń VR, przy pomocy gogli HTC Vive.
Przyszłość jest teraz – wirtualna rzeczywistość w projektowaniu
Wyobraźmy sobie, że jest rok 1998 i rozmawiamy z człowiekiem, który opowiada nam o tym, że za 20 lat każdy będzie miał telefon z dostępem do Internetu. Kilka komputerów w domu będzie normą, a bezzałogowe drony kupimy w markecie. Do tego na wszystko będzie aplikacja. Od niedawna, żeby wynająć samochód wystarczy tylko kilka ruchów palcem po ekranie telefonu. A to wszystko tylko w realnym świecie, bo w 2018 roku coraz większą popularnością zaczyna cieszyć się wirtualna rzeczywistość i tu historia z niedowierzaniem w wynalazki przyszłości zaczyna się od początku. Już dziś coraz popularniejsze stają się gry VR, a to już tylko krok kin, zakupów i wycieczek. Ale zacznijmy od początku.
VR a wyobraźnia
Pierwsze próby z goglami VR są stare jak historia informatyki, ponieważ pomysł w istocie jest prosty – zakładamy na głowę hełm, przed oczami jest ekran, na którym wyświetla się̨ obraz i to tyle, i aż tyle. Tutaj bowiem zaczyna się przygoda ze światem, który choć podobny do realnego, znacząco się od niego różni. Pierwsza i najważniejsza różnica to możliwość zobaczenia na własne oczy tego, co jeszcze nie powstało „w realu”. Do tego fizyka w VR rządzi się takimi prawami, jakie zostaną ustalone przez programistę. Dlatego swobodne poruszanie się̨ i przechodzenie przez ściany może być czymś zupełnie normalnym, a jednocześnie przydatnym w procesie projektowania. Takie połączenie daje ogromne możliwości kreowania i prezentowania, a ograniczeniem pozostaje jedynie wyobraźnia.
Możliwości a ergonomia
Branża projektowania wnętrz również jest ściśle połączona z rozwojem technologicznym. Jeszcze kilka lat temu wizualizacja w komiksowej jakości była szczytem możliwości silników renderujących. Istny „wyścig zbrojeń” pomiędzy producentami oprogramowania doprowadził do zatarcia granicy pomiędzy fotografią a obrazkiem z komputera. Równolegle trwały prace nad wirtualną rzeczywistością i od kilku lat prezentowane były mniej lub bardziej wygodne w użyciu połączenia tych technologii traktowane przez branżę projektową jak ciekawostkę, a nie pełnoprawne narzędzie do pracy. Wiosną 2017 roku firma CAD Projekt K&A na targach Home Decor zaprezentowała po raz pierwszy prezentację nieruchomości w wirtualnej rzeczywistości. Rok później jako jeden z pierwszych producentów oprogramowania do projektowania wnętrz na świecie – dodała do swoich programów możliwość generowania wirtualnego wnętrza i oglądania go przez gogle HTC VIVE sprzężonych z aplikacją obserVeR. Tym samym udało się̨ połączyć tradycyjne, znane projektantom metody pracy z nowatorskimi rozwiązaniami prezentowania efektów w VR.
Idąc za ciosem
Mając takie zaplecze technologiczne firma CAD Projekt K&A powołała do życia markę – Vinterior, zajmującą się tworzeniem wirtualnych wnętrz na indywidualne zamówienia. Gotowa prezentacja VR poza samym oglądaniem wnętrza od środka oferuje też szereg możliwości związanych z interakcjami. Dzięki temu można w gotowym już̇ wnętrzu zmieniać elementy wyposażenia, otwierać je i oglądać ze wszystkich stron. Przykładowo producenci podłóg mogą pokazać swoim klientom jak wygląda to samo wnętrze z różnymi dekorami pod stopami. Takie rozwiązania można mnożyć w nieskończoność, a wszystkie są zależne od wspomnianej wcześniej wyobraźni.
Synestezja – zintegrowane postrzeganie
Na edycji Łódź Design Festival 2018 w ramach Open Programme firma CAD Projekt K&A zaprezentowała na swoim stoisku wirtualne wnętrze, w którym można, przy pomocy trzymanego w dłoni kontrolera, zmieniać wykończenie ścian, wyposażenie oraz dźwięk. W ten sposób osoba oglądająca prezentację mogła częściowo wcielić się̨ w rolę projektanta i w czasie rzeczywistym dopasowywać wnętrze do swoich potrzeb.