ARC+X10 BIM Edition Render PL – kompletne narzędzie do projektowania CAD/BIM 2D/3D od architektów dla architektów

10 lutego '22

ARC+ to profesjonalne oprogramowanie dedykowane architektom.
Z cyklu „Narzędzia do projektowania, modelowania, renderowania – Przegląd 22”

Jeżeli zastanawiasz się nad zmianą dotychczasowego programu na dobry, kompletny program CAD/BIM dedykowany specjalnie dla architektów to ARC+X10 jest tym, któremu warto się przyjrzeć. Dlaczego? Przyśpieszenie pracy i jej efekty są niesamowite, a koszty zakupu programu zwracają się prawie natychmiast.

ARC+ jest programem o długiej tradycji, sięgającej początków lat 90-tych. Filozofia pracy polegająca na połączeniu modelu 3D i rysunków 2D była celem programistów od samego początku. Cel ten został zrealizowany już dawno, bo pod koniec ubiegłego wieku.

ARCplus

ARCplus

© PROARCH

Dlaczego w Polsce większość architektów pracuje na płaskich rysunkach 2D nie wykorzystując nowych technologii?

W Polsce, w chwili obecnej znaczna większość pracowni projektowych bazuje na oprogramowaniu 2D. Komputer nadal służy za „elektroniczną deskę kreślarską”. Powoduje to niezwykłą pracochłonność i czasochłonność projektowania i co za tym idzie generuje koszty. Dlaczego architektom tak trudno jest przejść na ścieżkę projektowania 2D/3D przy pomocy komputera? Główne przyczyny są dwie.

Cena kompletnego oprogramowania dla pracowni

Chcąc wyposażyć biuro projektowe w wydajne, nowoczesne oprogramowanie architekt musi zapewnić przy jego pomocy obsługę każdego etapu projektowego.

Koncepcja — tu przydają się programy do projektowania/modelowania 3D, najlepiej stworzone dla budownictwa, co przyśpiesza tworzenie ścian, okien, drzwi, dachów, schodów, otoczenia, ukształtowania terenu, lub umożliwiających sprawną digitalizację i przekształcenie w model odręcznych szkiców, które lubiane są przecież przez bardzo wielu projektantów.

Wizualizacja to kolejny etap projektowania. Ilość programów na rynku jest bardzo duża — od prostych zapewniających przyzwoite efekty do bardzo skomplikowanych, wymagających miesięcy nauki i lat praktyki ale tworzących wirtualny świat bardzo zbliżony do rzeczywistego.

Post produkcja — ostatni etap prac koncepcyjnych polegający na dodatkowej i ostatecznej obróbce renderingów – obrazów i animacji.

Dokumentacja techniczna i tworzenie informacji BIM — ostatni etap — najbardziej żmudny i czasochłonny zajmujący około 80% czasu pracy projektowej. Tu również wybór jest szeroki – od prostych systemów wspomagających projektowanie 2D do rozbudowanych, bardzo drogich i uniwersalnych programów CAD dla inżynierów.

Nauka, wdrożenie, pomoc techniczna i wsparcie to kolejny element wpływający na koszty wyposażenia pracowni. Skomplikowane programy generują pod tym względem duże koszty o których użytkownicy nie pamiętają przy wyborze programu.
Trudno w to uwierzyć ale są pracownie, które każdy z tych etapów wykonują na różnych, niezależnych programach wprowadzając dane projektu od nowa na każdym z wymienionych etapów. Spowodowane jest to brakiem kompatybilności między systemami lub wręcz niemożliwością korzystania z wcześniej wykonanej pracy bo kolejny używany system nie ma takiej możliwości. Na przykład wykonany model nie może posłużyć do opracowania rysunków technicznych. Kwota jaką musielibyśmy zapłacić za programy obsługujące wszystkie wymienione wyżej funkcje robi się zbyt duża i często przekracza możliwości finansowe pracowni.

ARC+X10 BIM Edition Render PL to program, które posiada wszystkie opisane przeze mnie elementy za cenę mniejszą niż 10.000 zł netto za licencję wieczystą. Program dostępny jest również w subskrypcji. Wybór licencji zależy od użytkownika.

Czas potrzebny na naukę i wdrożenie oprogramowania

Nauka każdego z programów to wyzwanie, zwłaszcza dla architekta czynnie pracującego i zmagającego się z polskimi realiami uprawiania tego zawodu. Brak czasu na długie i kosztowne szkolenia jest dla wielu osób barierą nie do pokonania.

ARC+ tworzony jest w ścisłej współpracy z architektami od wczesnych lad 90-tych ubiegłego wieku. Jest zaprojektowany tak, aby być narzędziem dla projektującego architekta, nie zaś dla grafika komputerowego czy operatora CAD. W ramach jednego programu otrzymujemy kompletne narzędzie do pracy. Narzędzie, które jest od dekad udoskonalane i przemyślane tak, aby optymalnie służyło architektom. Jest doskonale przemyślane również pod kątem szybkiego przyswojenia umiejętności obsługi.

ARC+ to dzieło programistów i architektów stworzone specjalnie dla architektów.

ARCplus

ARCplus

© PROARCH

Niektóre funkcjonalności:

  • linie pomocnicze 2D o niespotykanej swobodzie tworzenia
  • linie i krzywe
  • wieloboki i bryły 3D
  • ściany wielowarstwowe 2D/3D
  • okna i drzwi 2D/3D parametryczne, możliwość tworzenia własnych, dowolnych otworów
  • automatyczne zestawienia powierzchni z eksportem do excela
  • biblioteka ponad 2000 obiektów do wstawienia do projektu 2D (Sketch Symbols)
  • tworzenie własnych elementów bibliotecznych 2D i aktywnych 2D/3D
  • tworzenie obiektów parametrycznych
  • wstawianie bloków ze skalowaniem, również tylko wzdłuż jednej osi
  • możliwość tworzenia własnych obiektów parametrycznych
  • praca na fotografiach (np. elewacji) i obrazach z możliwością skalowania, podkładania pod rysunek wektorowy oraz edycji bezpośrednio z programu ARC+ automatyczne i półautomatyczne wymiarowanie
  • import/eksport dwg, dxf, pdf, ifc, skp, i innych (ok. 40 formatów 3D)
  • opisy, odnośniki, bloki tekstowe, zmiana czcionek TTF na wieloboki i bryły
  • style tekstowe i wymiarowe do szybkiej edycji
  • praca na warstwach, tworzenie grup warstw
  • wielopoziomowe wstawianie obiektów do projektu
  • ręczne lub półautomatyczne wymiarowanie rysunków
  • automatyczne zestawienia powierzchni
  • przestrzenne linie pomocnicze o niespotykanej swobodzie tworzenia
  • dowolna, swobodna praca w 3D
  • przyciąganie do punktów charakterystycznych w przestrzeni podczas dynamicznej zmiany widoku modelu, również bez przerywania komendy
  • ściany wielowarstwowe 2D/3D
  • okna i drzwi 2D/3D aktywne, parametryczne, możliwość tworzenia własnych, dowolnych otworów
  • dachy
  • schody o różnych biegach
  • schody w zadanej przestrzeni
  • schody dowolnych kształtów
  • stropy
  • model 3D terenu
  • wieloboki powierzchniowe dowolnych kształtów i ich dowolna edycja
  • bryły proste i złożone
  • tworzenie brył zdefiniowanych, przez rozwinięcie wzdłuż normalnej, obrót wieloboku, rozwinięcie wzdłuż dowolnej ścieżki
  • operacje boolean na bryłach, ścianach i dachach (dodawanie, odejmowanie, część wspólna brył)
  • edycja brył przez rozciąganie wierzchołków i krawędzi
  • dowolne przecięcia i przekroje brył
  • tworzenie własnych elementów bibliotecznych 3D, również parametrycznych
  • losowe skalowanie i manipulowanie obiektami
  • lokalizacja obiektów wzdłuż dowolnej ścieżki z uwzględnieniem podziału ścieżki lub odległości między obiektami
  • zmiana czcionek (tekstów) TTF na wieloboki i bryły do użycia w projektach
  • import modeli 3D praktycznie dowolnych formatów dostępnych w intrenecie
  • wykorzystanie udostępnianych modeli BIM w projektach
  • dynamiczne, żywe przekroje dowolną płaszczyzną z zapisem do wektorowego rysunku 2D
  • generowanie rysunków wektorowych 2D z modelu jednym kliknięciem, również z cieniami (rysunki rzutów, przekrojów, elewacji, perspektyw, aksonometrii)
  • wielopoziomowe wstawianie obiektów 2D i 3D do projektu
  • eksport modelu z zapisanymi informacjami BIM do pliku IFC
  • import modeli 3D w ponad 40 formatach plików
  • podgląd brył w trybie uproszczonym trybie SOLID

ARC+ X10 pozwala na tworzenie wizualizacji modelu (obrazy, animacje, VR360, obrazy trójwymiarowe i VR360 trójwymiarowe) o jakości HI-END

UnicornRender

UnicornRender

© PROARCH

  • Niezwykle namacalny sposób pracy
    Właściwości fizyczne otoczenia i materiałów widoczne są od razu na podglądzie. Suwakami zmieniamy, natężenie i kolor świateł, jasność ogólną, kontrasty, odbicia — słowem wszystkie parametry fizyczne. Robimy to z podglądem na żywo, aż do uzyskania pięknej sceny. Obserwowanie zmian na żywym, reagującym na zmiany obrazie jest naprawdę ekscytujące.
  • Wbudowany moduł renderujący (Unicorn Render) w zasadzie nie wymaga nauki
    Dlaczego? Obraz widoczny w oknie roboczym podczas pracy pokazuje niemal natychmiast gotowy rendering. Nie trzeba uczyć się ustawień materiałów, świateł i — co najważniejsze — przewidywania skutków tych ustawień. Wystarczy korzystać z suwaków i innych dynamicznych narzędzi. Po chwilach manipulacji, obserwując ekran, dojdziemy do efektu, który nam się spodoba. Wszystko dzięki bardzo wydajnemu silnikowi wykorzystującemu moc procesorów grafiki Nvidia.
  • Dynamiczne oświetlenie słoneczne
    Wybieramy punkt na mapie google, porę roku, godzinę i gotowe. Słońce świeci jak w rzeczywistości, a my oglądamy nasz projekt w realnym dziennym świetle. Możemy analizować cienie własne, rzucone, oświetlenie wnętrza przez wpadające przez okno promienie, kolorystykę i wszystkie inne aspekty związane ze światłem dziennym.
  • Fizyka w obrazach
    Nie musisz znać się na grafice komputerowej. Wystarczy, że wybierzesz materiał i przeciągniesz na model. Suwakiem wzmocnisz światło sztuczne lub zmienisz jego kolor. Efekt widoczny będzie na podglądzie w czasie rzeczywistym. Realistyczny, fizyczny obraz pojawia się na ekranie. Jeśli nie spełnia oczekiwań — próbujesz dalej, aż do uzyskania pożądanego efektu. To jest właśnie projektowanie.

ARC+X10 BIM Edition Render PL — to prawdziwa przyjemność projektowania
Zapraszam do zainstalowania i wypróbowania 30 dniowej bezpłatnej, w pełni funkcjonalnej wersji Trial  ARCPLUS.PL
Jeśli masz pytania — zadzwoń i porozmawiaj z ekspertem. 

tel. 502-927-185

mgr inż. arch. Tomasz BOBECKI

ARCplus                                                                               Unicorn Render

 

Więcej informacji na stronie firmy PROARCH w portalu PdA.
Oraz na Youtube i Facebook

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE