Opinia ZR nr 121: Dostęp dla niepełnosprawnych
Treść zapytania
Pytający prosi o wyjaśnienia/interpretację § 55 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:
„ww. przepisu dla niskiego budynku użyteczności publicznej, niewymagającego wyposażenia w dźwigi, o których mowa w § 54 ust. 1, należy zapewnić osobom niepełnosprawnym (w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich) obligatoryjny dostęp do wszystkich kondygnacji, w tym nawet tych, na które z uwagi na specyfikę funkcjonalną budynku nie będą miały wstępu, tzn. inwestor w ramach planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie planuje lokalizowania na nich (kondygnacjach) pomieszczeń użytkowych, z których osoby niepełnosprawne będą mogły korzystać?”
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2015.1422 t.j. (tekst jednolity) obowiązującym od 9 grudnia 2018r. )
§ 55. [Przystosowanie dla osób niepełnosprawnych]
W niskim budynku zamieszkania zbiorowego i budynku użyteczności publicznej, niewymagającym wyposażenia w dźwigi, o których mowa w § 54 ust. 1, należy zainstalować urządzenia techniczne zapewniające osobom niepełnosprawnym dostęp na kondygnacje z pomieszczeniami użytkowymi, z których mogą korzystać. Nie dotyczy to budynków zamieszkania zbiorowego na terenach zamkniętych.
Opinia
§ 55. [Przystosowanie dla osób niepełnosprawnych]
pkt. 2. WT, ani inne przepisy pokrewne nie odnoszą się do specyfiki sposobu użytkowania pomieszczeń w związku z tym należy ww przepis stosować obligatoryjnie.
Jak wynika z przepisu, jeżeli nie projektujemy dźwigu osobowego to możemy zastosować inne rozwiązania jak np. platformy przy schodowe czy pionowe.
Ponieważ pytający określa, że konkretny przypadek dotyczy rozbudowy, to nadmienić należy, że § 2. WT przy rozbudowie dopuszcza iż: wymagania, o których mowa w § 1., mogą być spełnione w sposób inny niż określony w rozporządzeniu, stosownie do wskazań ekspertyzy technicznej właściwej jednostki badawczo-rozwojowej albo rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, uzgodnionych z właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej lub państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym, odpowiednio do przedmiotu tej ekspertyzy.
(ŁS)
)
Niniejszy dokument nie stanowi oficjalnej wykładni przepisów prawa i nie może być stosowany jako podstawa prawna do rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach. Opinie i propozycje zawarte w stanowiskach Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów RP należy traktować jako materiał pomocniczy.
Kraków, 23 maja 2019 r.