Nowoczesne i proekologiczne nawierzchnie asfaltowe dzięki swoim własnościom funkcjonalnym — bezkonkurencyjnej równości, możliwości tłumienia hałasu czy odprowadzenia nadmiaru wody — są bardzo popularne nie tylko na drogach, ale również w przestrzeni publicznej na całym świecie.
Architekci i budowniczowie wykorzystują walory asfaltu, wpisując go umiejętnie w otoczenie, na placach, parkingach, w parkach, na chodnikach i ścieżkach rowerowych. Projektując nawierzchnię drogi, parkingu, chodnika czy ścieżki rowerowej warto odpowiedzieć sobie na pytanie: Czym powinna charakteryzować się dobra nawierzchnia?
Oczywistym jest, że powinna być przede wszystkim bezpieczna i komfortowa dla użytkownika, a więc równa i szorstka, zapewniająca możliwość poruszania się bez ryzyka poślizgnięcia, bez względu na warunki pogodowe i sposób przemieszczania się — pojazdem kołowym, pieszo na wysokich obcasach, na wózku inwalidzkim czy o kulach. Bardzo istotna jest również możliwość redukcji hałasu i wodoprzepuszczalność. Z punktu widzenia inżyniera i architekta, nawierzchnia powinna być dodatkowo trwała, stabilna oraz estetyczna.
Nowoczesne technologie asfaltowe pozwalają sprostać wszystkim tym wyzwaniom. Przy tym są całkowicie naturalne, przyjazne dla środowiska, podlegają w 100% recyklingowi, mają niższy od innych technologii ślad węglowy carbon footprint (CF). Idealnie wpisują się więc w politykę Green Deal.
Zug (Szwajcaria). Uniwersalna nawierzchnia asfaltowa dla wszystkich użytkowników
fot.: © Lotos Asfalt
Wielkim atutem nawierzchni asfaltowych jest ich równość
Równość nawierzchni ma ogromne znaczenie nie tylko z uwagi na komfort przemieszczania się, ale również na bezpieczeństwo i hałas generowany przez pojazdy. Nawierzchnie asfaltowe układane w sposób ciągły i zmechanizowany zapewniają doskonałą równość. W uzyskaniu równości pomaga elastyczność mieszanek mineralno-asfaltowych (mma), w których decydującą rolę pełni lepiszcze asfaltowe, które mimo zaledwie 5–6% zawartości w mma, pozwala na trwałe związać ziarna kruszywa w pożądaną formę.
Nierówności zmniejszają komfort i bezpieczeństwo. Niejednokrotnie można zobaczyć kobiety na wysokim obcasie , które schodzą z chodników, np. z kostki granitowej na asfaltową ulicę, aby ułatwić sobie przejście. Podobnie zachowują się rowerzyści, pozostając na asfaltowej jezdni, tam, gdzie drogę dla rowerów wykonano z kostki betonowej.
Nawierzchnia asfaltowa ma przewagę nad kostką granitową i betonową oraz płytą chodnikową. Droga z asfaltu jest idealną nawierzchnią dla bardzo popularnych pojazdów na małych kółkach, takich jak hulajnogi, określanych terminem urządzeń transportu osobistego (UTO).
aleje parkowe w Słupsku
fot.: © Lotos Asfalt
Drogi i chodniki są budowane na dziesiątki lat, więc warto uwzględniać najnowsze trendy przy wyborze materiału.
Ważnym aspektem przy projektowaniu dróg na obszarze zabudowanym jest redukcja hałasu. Hałas wywołany jazdą po nierównej, np. brukowej drodze jest bardzo uciążliwy i szkodliwy dla zdrowia. Nie bez przyczyny na osiedlach mieszkaniowych o takich nawierzchniach stawiane są tablice z napisami „Kierowco, jedź bardzo wolno! Nie rób huku na bruku! Dziękujemy — Mieszkańcy”.
Nawierzchnie asfaltowe są cichsze od kostkowych oraz z klasycznego betonu cementowego, a dodatkowo, przy zastosowaniu specjalnych mieszanek mają ogromny potencjał w zakresie tłumienia hałasu. Najcichsze drogi asfaltowe pozwalają na redukcję hałasu średnio o 3–8 dB w porównaniu do najcichszych dróg w innych technologiach.
Bazylea (Szwajcaria). Nawierzchnia asfaltowa w historycznym centrum, zapewniające komfortowe i bezpieczne poruszanie się na spadkach terenu
fot.: © Lotos Asfalt
Z punktu widzenia generowania hałasu drogowego przez pojazdy, decydujące znaczenie ma przede wszystkim materiał, technologia wykonania oraz tekstura warstwy ścieralnej nawierzchni. Skuteczną technologią, która zarówno redukuje hałas, jak i poprawia właściwości przeciwpoślizgowe, jest asfalt porowaty. Porowate, przepuszczalne nawierzchnie asfaltowe, dzięki systemowi kanalików oprócz redukcji hałasu niwelują niekorzystne skutki silnych opadów deszczu, zapobiegając powstaniu zastoisk wodnych oraz przywracając, a nawet poprawiając hydrologię terenu.
Dzięki elastycznym asfaltom modyfikowanym, polimerami oraz gumą — MODBIT, MODBIT HiMA czy MODBIT CR — można uzyskać trwałe i ciche nawierzchnie.
Agnieszka Kędzierska
Lotos Asfalt
Więcej informacji na stronie firmy Lotos Asfalt w portalu A&B.