Grand Prix w kategorii artystycznej 41. edycji konkursu — Kaja Koster

Wyniki 41. i 42. edycji Konkursu im. Marii Dokowicz na Najlepszy Dyplom magisterski Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

Grand Prix
w kategorii artystycznej 41. edycji konkursu
i
Nagroda Specjalna
SOLAR Company

autorka
Kaja Koster

kierunek
Rzeźba

projekt
„Antysztuczność – o naturze sztucznego”

promotor
prof. Jacek Jagielski


opis autorski

Projekt „Antysztuczność” jest próbą zacierania granic między tym, co uznajemy za sztuczne a naturalne. Użyta przeze mnie plastikowa „tkanka” ma ujawnić aspekt niejednoznaczności będący wynikiem często zaskakującego wnikania sztucznego w naturalne struktury. Wrażenie tego zjawiska próbuję pokazać, zamykając i jak gdyby opakowując wodę, którą wypełniłam stalowe, zgeometryzowane formy, będące także metaforą cywilizacji.

Sztuczne jako zjawisko wizualne, jako pojęcie, jako możliwość wyrażania stosunku do tego, co nas otacza, interesowało mnie od dawna. Współcześnie może być tym, co nazywam cywilizacją sztucznych tworzyw. Nabrzmiały problem nadmiaru, nadprodukcji, zanieczyszczenia planety jest zakłóceniem równowagi, które wszyscy odczuwamy, a z drugiej strony paradoksalnie jest naszym rozwojem. To nowe technologie, nowe możliwości.

Produkujemy sztuczne i pewnym sensie jesteśmy sztuczni. Zdumiewające jest to, że to, co sztuczne, zaczyna naśladować naturę i na to właśnie chciałam zwrócić uwagę w mojej pracy. Możliwość zamiany ról w sensie pojęciowym i wizualnym, jest dla mnie niezwykle interesująca.

Ważnym elementem pracy jest woda. Współcześnie na świecie są miejsca, gdzie jej po prostu brakuje. Może być dla niektórych symbolem świętości, a w niektórych kulturach symbolem bogactwa, a gdzieniegdzie jest bezmyślnie marnowana. Okryta, otulona, odseparowana plastikową, przemysłową folią stretch woda przypomina o swojej „osobowości”. Towarzysząca jej folia w jakimś sensie tę „osobowość” chce przejąć. Folia przylegająca do lustra wody nabiera jej cech tj. miękkość i podatność na nacisk, ale woda, jak gdyby nie ma już wszystkich swoich cech, ma tylko wybrane. Następuje wyraźna relacja między dwiema rzeczywistościami, między którymi jest granica, a jednocześnie jej nie ma.

Oddzielam, separuję materie, by pokazać charakter każdej z nich, ale także ich wzajemności.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE