Jak się zmieniły przestrzenie pracy w pandemii?

11'21

na okładce:

Cambridge Innovation Center Warsaw

fot.: Adam Grzesik © Workplace

Jak się zmieniły przestrzenie pracy w pandemii?

na okładce:
11'21

na okładce:

Cambridge Innovation Center Warsaw

fot.: Adam Grzesik © Workplace

Małgorzata TOMCZAK

Jak zmieniły się przestrzenie pracy w pandemii?

W XX i XXI wieku praca stanowi fundament naszej egzystencji. Przeznaczamy na nią coraz więcej czasu. Nie zmieniła tego ani technologiczna rewolucja, w której rezultacie sztuczna inteligencja miała zastąpić człowieka, ani zapowiadany na przełomie wieków tak zwany koniec ery pracy (Jeremy Rifkin). Wiele zmieniła za to pandemia. Zmieniła się kultura pracy, a wraz z nią pojawiła się nowa organizacja i funkcja przestrzeni budynków biurowych. Buduje się zdecydowanie mniej biurowców niż przed pandemią, obserwujemy za to boom mieszkaniowy. Paradoksalnie to mieszkania stają się często naszymi biurami, coraz częściej wykonujemy bowiem pracę zdalnie, przechodzimy na home office.

W numerze pokazujemy nowoczesne przestrzenie pracy uwzględniające potrzeby użytkowników i zmianę, jaką w tej kwestii przyniósł czas pandemii. Pokazaliśmy i omówiliśmy te realizacje, które poprzez swoją elastyczność programowo‑funkcjonalną z łatwością dostosowały się do nowych warunków. Architektura, która coraz bardziej nas dzisiaj interesuje, to nie budynki projektowane przez starchitektów, a raczej przestrzenie, które elastycznie i swobodnie odpowiadają na potrzeby czasów i współczesnego człowieka. Te doraźne, ale też skupione na wyzwaniach, które przynosi dzisiejszy świat.

 

Spis treści

wydarzenia

Jak robić szkołę? [14]

Rozmowa z Pawłem Brylskim i Szymonem Maliborskim
rozmawiała: Anna WALEWSKA


W stronę korzeni.
Tradycje w służbie współczesności [20]

8. edycja Poznań Design Festiwal
Dominika DROZDOWSKA


Wystawa na pograniczu sztuki, architektury i natury [26]

Rozmowa z Bartoszem Haduchem
rozmawiała: Katarzyna JAGODZIŃSKA


Sen Jawa(szewa) [32]

Opakowany Łuk Triumfalny w Paryżu — ostatni projekt Christo i Jeanne-Claude
Michał HADUCH, Bartosz HADUCH


Realne doświadczenie [38]

Relacja z warsztatów studenckich MEDS Silesia Revival
Klaudiusz SZWAJKA


Najlepszy Dyplom WNĘTRZA [42]

Rozstrzygnięcie pierwszej edycji konkursu „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Dobrawa BIES


Poland for Poland [46]

Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Agnieszka WITKOWSKA


Generacja XYZ. Architektura zmiany [48]

Konkurs „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Zuzanna DENYSIUK


newsboard [50–55]

książki, patronaty, zaproszenia, aktualności firmowe


„Spodek w Zenicie” – śląskie perełki [50]

Recenzja książki „Spodek w Zenicie” Anny Syski
Anna CYMER


  • Rozmowa z Pawłem Brylskim i Szymonem Maliborskim
  • 8. edycja Poznań Design Festiwal
  • Rozmowa z Bartoszem Haduchem
  • Opakowany Łuk Triumfalny w Paryżu — ostatni projekt Christo i Jeanne-Claude
  • Relacja z warsztatów studenckich MEDS Silesia Revival
  • Poland for Poland. Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
 
 

dodatek e-wydania

Bridge the gap:
Centrum wielofunkcyjne, Rotterdam [e02]

Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Weronika GRAŚ


Świat wizji Zdzisława Beksińskiego
– projekt galerii sztuki [e06]

Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Karolina RABCZAK


Projekt rewitalizacji budynku byłego
portu lotniczego Wrocław-Strachocin
dla floty prywatnych samolotów [e10]

Konkurs „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Klaudia KOCOŃ


Kaplica samotności [e14]

Konkurs „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Malwina NOWAK


  • Bridge the gap: Centrum wielofunkcyjne, Rotterdam – Weronika GRAŚ
  • Świat wizji Zdzisława Beksińskiego – projekt galerii sztuki - Karolina RABCZAK
  • Projekt rewitalizacji budynku byłego portu lotniczego Wrocław-Strachocin dla floty prywatnych samolotów - Klaudia KOCOŃ
  • Kaplica samotności - Malwina NOWAK
 
 

temat numeru

moodboard [58]

#przestrzenie biurowe
#miejsca pracy
#biura w pandemii


Cambridge Innovation Center Warsaw [76]

CIC
proj.: Workplace, mode:lina
Marta KULAWIK


Budynek wielokrotnego wrażenia [94]

biurowiec Intop Office
proj.: JM Studio Architektoniczne (Magdalena Ignaczak, Jacek Kunca)
Ania DIDUCH


Do jakich biur wracamy? [108]

publicystyka
Katarzyna MIKULSKA


Biura po/pandemiczne [118]

publicystyka
Katarzyna JAGODZIŃSKA


Miejskie negocjacje [128]

rozmowa z Dorotą i Piotrem SAWICKIMI z SAWAWA
Edyta SKIBA


Przepis na przestrzeń publiczną [134]

learning from... Sztokholm, proj.: Mandaworks
Kinga ZEMŁA


Architekt i jego dzieło. Zagadnienia ochrony prawnej utworu architektonicznego [146]

prawo
Ewa FERENC-SZYDEŁKO


Poważne zabiurzenie [155]

felieton
Jakub GŁAZ


Memento mori [156]

felieton
Jakub SZCZĘSNY


  • Moodboard
  • Cambridge Innovation Center Warsaw
  • biurowiec Intop Office, proj.: JM Studio Architektoniczne
  • Do jakich biur wracamy? – Katarzyna MIKULSKA
  • Biura po/pandemiczne – Katarzyna JAGODZIŃSKA
  • z Dorotą i Piotrem SAWICKIMI z SAWAWA rozmawia Edyta SKIBA
  • Mandaworks – przepis na przestrzeń publiczną – Kinga ZEMŁA
  • Jakub GŁAZ: Poważne zabiurzenie
  • Jakub SZCZĘSNY: Memento mori
 
 

Podgląd numeru

 

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE