9 marca br. w Warszawie odbyła się 17. edycja OKK! design, cyklu spotkań dedykowanych architektom i projektantom. Hasłem przewodnim wydarzenia była komunikacja, a gościem specjalnym — profesor Jerzy Bralczyk.
Profesor Bralczyk swoje wystąpienie podczas 17. edycji wydarzenia poświęcił zagadnieniom komunikacji i porozumienia. Wyjaśniając znaczenie obu pojęć, językoznawca przekonywał uczestników spotkania, aby na co dzień starali się bardziej porozumiewać, niż komunikować.
prof. Jerzy Bralczyk
fot.: Lidia Skuza
Podczas paneli dyskusyjnych poruszany był temat szeroko rozumianej komunikacji w projektowaniu wnętrz. W rozmowie moderowanej przez Grzegorza Goworka, współwłaściciela pracowni Studio.O, udział wzięli: Ida Mikołajska, współwłaścicielka pracowni MIKOŁAJSKAstudio, Małgorzata Szczepańska, redaktorka naczelna Elle Decoration Polska, Aleksander Jankowski, współwłaściciel pracowni projektowej Jankowski i Opyrchał, Paweł Sokół oraz Roland Stańczyk, właściciel pracowni RS Studio.
na zdjęciu od lewej: Małgorzata Szczepańska, Paweł Sokół, Roland Stańczyk, Ida Mikołajska, Aleksander Jankowski
fot.: Lidia Skuza
Uczestnicy dyskusji przyznali, że dla powodzenia procesu projektowego niezbędne jest właśnie porozumienie pomiędzy architektem a inwestorem.
Klienci przychodzą do nas z mnóstwem różnych inspiracji znalezionych w Internecie czy w prasie — mówiła Ida Mikołajska. Często pytam inwestora, czy zdjęcia, które mi pokazuje, przedstawiają wnętrza, które mu się podobają, czy takie, w których chciałby mieszkać. Okazuje się, że wcale nie jest to takie oczywiste i dlatego w pierwszym etapie współpracy staram się pomóc klientom dostrzec tę różnicę i zrozumieć swoje oczekiwania.
Kolejny panel dyskusyjny poświęcony był komunikacji w przestrzeni publicznej. W rozmowie moderowanej przez Dominikę Olszynę udział wzięli: Dominika Zielińska, Head of Architecture w Workplace, Magdalena Federowicz‑Boule, prezeska biura projektowego Tremend, Cezary Kowalczyk z firmy Grohe, a także Mateusz Gaczkowski, CEO marki Acustio.
na zdjęciu od prawej: Dominika Zielińska, Magdalena Federowicz-Boule, Cezary Kowalczyk, Mateusz Gaczkowski
fot.: Lidia Skuza
Uczestnicy dyskusji przyznali, że mimo pozytywnych zmian, jakie zachodzą w przestrzeni publicznej w Polsce, jest jeszcze dużo do zrobienia. Szczególną uwagę paneliści zwracali na przyjazne środowisku rozwiązania oraz dostosowywanie przestrzeni publicznej do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zastanawiali się także nad rolą architekta jako edukatora i tym, jakimi możliwościami dysponuje, by przekonać inwestora do dobrych rozwiązań.
Ostatni z paneli dyskusyjnych 17. edycji OKK! design poświęcony był przemianom, jakie zachodzą w mediach elektronicznych. O tym, co robić, by się „klikało i czytało” dyskutowały Katarzyna Księżopolska, redaktorka naczelna MAGAZIF, Agnieszka Gruszczyńska‑Hyc, redaktorka naczelna M jak mieszkanie oraz Zuzanna Dominów — Relationship Manager, Homebook. Uczestniczki dyskusji podkreślały konieczność dywersyfikacji narzędzi docierania do czytelników i potrzebę znalezienia najskuteczniejszego dla siebie sposobu komunikowania się z odbiorcami.
Zdaniem Anny Grużewskiej, redaktorki naczelnej „Czas na Wnętrze”, mimo że czasopisma nie mogą konkurować z Internetem szybkością dostarczanych informacji, wygrywają wiarygodnością i rzetelnością, a przede wszystkim tym, że cieszą się zaufaniem czytelników.
na zdjęciu od lewej: Zuzanna Dominów, Katarzyna Księżopolska, Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, Dominika Olszyna
fot.: Lidia Skuza
Podczas spotkania poświęconego komunikacji nie mogło zabraknąć rozmów o jednym z popularniejszych serwisów społecznościowych — Instagramie. Michał Bachowski, creative content manager i redaktor działu design portalu NOIZZ opowiadał o sposobach na stworzenie zasięgowych kreacji na Instagramie, a Olga Kisiel‑Konopka oraz Jagoda Mówińska z agencji OKK! PR zdradziły kilka praktycznych sposobów na to, jak być #instafriendly i tworzyć zasięgowe profile.
Podczas spotkania prezentowana była także najnowsza koncepcja wielkoformatowych płyt The Collection Dekton 2020 hiszpańskiej marki Cosentino, a na przykładzie grzejników marki Vasco przedstawicielka firmy opowiedziała o tym, co i w jaki sposób możemy komunikować dizajnem. Reprezentanci firmy Barlinek przedstawili sposób, w jaki marka dba o zrównoważony rozwój i jakie podejmuje działania służące ochronie środowiska. Ofertę dizajnerskich produktów do wyposażenia wnętrz zaprezentowała przedstawicielka firmy Gawlik design, która w Polsce reprezentuje takie marki jak Petite Friture, Serax, Lee Broom, Lambert&Fils i Baobab Collection. Reprezentant marki Kreon opowiedział o roli i szerokich możliwościach oświetlenia architektonicznego we współczesnych wnętrzach, a przedstawicielka firmy Interface prezentowała między innymi proces, jaki przeszedł producent podłóg modułowych — od działalności restoratywnej do regenerującej.