Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wraz z zagospodarowaniem działki szkolnej przy ul. Cynamonowej we Wrocławiu
wrzesień 2020
organizatorZarząd Inwestycji Miejskich we Wrocławiu
lokalizacjaWrocław
opisSąd konkursowy w składzie Piotr Fokczyński (przewodniczący), Tadeusz Sawa‑Borysławski (referent), Elżbieta Urbanek, Jarosław Delewski i Aleksandra Komarow po wstępnej analizie wszystkich projektów odnotował w dużej ilości prac uchybienia zarówno programowe, jak i prawne w odniesieniu do ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie można było zauważyć wiele bardzo interesujących, inspirujących koncepcji znacznie różniących się od siebie. Doceniając bardzo duży nakład pracy autorów, różnorodność i wielki potencjał merytoryczny opracowanych projektów, postanowiono poddać ocenie według regulaminowych kryteriów wszystkie prace.
Tak przyjęta metoda oceny uszanowała ogrom włożonej pracy i gwarantowała wykorzystanie całego potencjału zawartego w pracach konkursowych oraz optymalne rozstrzygnięcie i najlepszą rekomendację wydatkowania środków publicznych. Przyjęto, że w ostatecznym rozstrzygnięciu i w rezultacie w przyznawaniu nagród regulaminowych uczestniczyć mogą tylko prace wolne od braków formalnych.
Skutkiem tak przeprowadzonej eliminacji i zestawienia w tej grupie najlepszych pod względem projektowym prac była podjęta po ostatecznej punktacji zgodnie z p. 3. rozdziału XX Regulaminu, decyzja o nieprzyznawaniu 3 nagrody ze względu na znaczącą różnicę pomiędzy dwiema najlepszymi pracami a pozostałą grupą prac.
Jednocześnie dostrzegając wysoki poziom merytoryczny konkursu, postanowiono przyznać 4 równorzędne wyróżnienia niepieniężne dla projektów charakteryzujących się nowatorskim podejściem do formy przestrzennej i architektury tak bardzo dużego zespołu edukacyjnego oraz oryginalnymi rozwiązaniami równoważącymi wynikające z tego faktu uciążliwości. W ten sposób Sąd starał się też zwrócić uwagę na szereg nowatorskich rozwiązań, bardzo istotnych z punktu widzenia myślenia o sposobie kształtowania budynku szkoły i przestrzeni wokół szkoły, jak też o systemie powiązań funkcjonalnych, komunikacyjnych oraz formalnych, w kontekście złożoności całego zadania konkursowego.
W ramach innego podziału kwoty przeznaczonej na nagrody postanowiono przeznaczyć na I nagrodę kwotę 50 000 zł i przyznać ją autorom pracy nr 20, na II nagrodę kwotę 40 000 zł i przyznać ją autorom pracy nr 14. Wyróżnienia równorzędne przyznano pracom oznaczonym numerami: 8, 25, 27, 29.