lub
Edukacja
Edukacja
temat numeru
edukacja
Jak podaje Społeczny Monitor Edukacji, w ciągu ostatnich pięciu lat zamknięto w Polsce trzy tysiące szkół. Według statystyk MEN, w tym roku samorządy zgłosiły do likwidacji ponad trzysta kolejnych placówek (z czego ponad połowa to podstawówki). Trudno się spodziewać — sądząc po mało krzepiących prognozach demograficznych — żeby ten trend w najbliższych latach został odwrócony. Dla rodzimych architektów oznacza to, że raczej nie będą mieli szansy w nadchodzącym czasie wykazać się w projektowaniu nowych budynków szkolnych. Teoretycznie duże pole do popisu pozostawia rewitalizacja i modernizacja istniejącej infrastruktury, choć i tu trudno o optymizm, zważywszy na kilka powszechnych polskich braków, i nie tylko o brak pieniędzy tutaj chodzi.
Oczywiście, hasło „architektura edukacyjna” jest dosyć pojemne i już dawno, także w naszym kraju, zaczęło sięgać poza szkolne mury. Przestrzenie edukacyjne są tworzone w ramach różnych struktur i odpowiadają na szereg konkretnych zapotrzebowań. Jednym z nich jest tak zwany „przemysł czasu wolnego” — powstające w jego obszarze spektakularne realizacje, szczodrze dotowane przez samorządy oraz fundusze europejskie, mają za zadanie przyciągać jak największą liczbę odbiorców i tworzyć ważne punkty na mapach naszych miast. W te dążenia wpisują się dwa prezentowane w bieżącym numerze A&B budynki: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz stołeczne Centrum Nauki Kopernik. Krakowski obiekt to dobrze odrobiona architektoniczna lekcja. Warszawska realizacja — niepozbawiona atutów, lecz naznaczona grzechami głównymi współczesnej polskiej architektury: przyciężkawą formą i topornym wykonaniem — pokazuje, jak wiele nam jeszcze zostało do nauczenia.
Marta Karpińska
WYDARZENIA
KONKURSY — OKIEM KRYTYKA
- Tworząc własny kontekst
Wojciech Leśnikowski
KONKURSY
- Nagrody dla architektów społecznie zaangażowanych
Magda Broniatowska - Sanatorium z kulturą
Magda Broniatowska
SPOTKANIA
- Zmiana wizerunku
Katarzyna Barańska
MIASTO
- Miasta kontrastów
Kaja Pawełek
WYSTAWY
- Morawski modernista
Grażyna Krzechowicz - Nowoczesność z przeszłości
Anna Cymer
KONTROWERSJE
- Szkoły tysiąclecia
Barbara Bułdys
PATRONATY A&B
- Teatr pod gwiazdami
Magda Broniatowska
RECENZJE
- Projektowanie — ludzka rzecz
Marta Karpińska
TEMAT NUMERU: EDUKACJA
- wysokie loty
Michał Duda
Muzeum Lotnictwa Polskiego, proj.: Pysall Ruge Architekten oraz Bartłomiej Kisielewski - nadwiślańska edukacja
Kaja Pawełek
Centrum Nauki Kopernik, proj.: RAr-2 Laboratorium Architektury - biblioteka Babel
Marta Karpińska
biblioteka Musashino Art University, proj.: Sou Fujimoto Architects - przestrzeń nauki
oprac.: Katarzyna Barańska
szkoła Panta Rhei, proj.: Snelder Architecten - powidoki Sizy
Michał Haduch, Bartosz Haduch
biblioteka miejska, proj.: Álvaro Siza Vieira - w cieniu barw
oprac.: Małgorzata Tomczak
rozbudowa szkoły publicznej Longford, proj.: Jonathan Clark Architects - fasolka
oprac.: Katarzyna Barańska
przedszkole Tellus, proj.: Tham & Videgård Arkitekter