12. Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji

11'10

12. Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji

11'10

12. Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji

Trudno jednoznacznie podsumować tegoroczne Biennale Architektury w Wenecji. Temat „People meet in architecture” ogłoszony jeszcze pod koniec ubiegłego roku dawał nadzieję na socjologiczne wątki w architekturze i interdyscyplinarną dyskusję o jej roli w świecie i w życiu użytkowników. Temat aktualny, ważny, potrzebny, choć w dość banalnym ujęciu. Wydawać by się więc mogło, że głos mieszkanki japońskiego miasta (Tokio), doświadczającej na co dzień urbanistycznego chaosu i na tym tle spotkań w architekturze z jednej strony i wybitnej architektki, laureatki Pritzkera z drugiej będzie mocny i wyrazisty. Że pojawi się manifest, jak w latach ubiegłych! Że wskazany zostanie trop, który stanie się gorącym tematem do rozważań co najmniej do czasu następnego biennale! Nic bardziej złudnego. Wszelkie oczekiwania, które przywiozło się ze sobą na tegoroczną wystawę, nie wytrzymały konfrontacji z wystawienniczą propozycją Sejimy. Więc… rozczarowanie?

Trudno w wystawie w Arsenale doszukać się spotkania sensu stricto. Ekspozycje tworzyły zamkniętą całość, egzystowały w wyodrębnionej przestrzeni, co stawało się kluczem do zrozumienia całej prezentacji. Nie spotkanie i ludzie, tylko raczej przestrzeń będąca „medium do wyrażenia myśli” architekta, jak podkreśla Sejima, była tematem, z którym musieli się zmierzyć wszyscy uczestnicy — zaproszeni architekci i artyści oraz widzowie. Ponadto wybór prezentowanych projektów i instalacji, jakkolwiek ciekawy i niezwykle inspirujący, nie do końca był zrozumiały. Wystawa Sejimy okazała się raczej antymanifestem, a w kontekście oczekiwań można mówić o pewnego rodzaju rozczarowaniu. Raczej jednak własną postawą i pojawieniem się swego rodzaju dysonansu poznawczego, choć bez charakterystycznego napięcia. Ten brak napięcia prowadził do otwartości nastawionej na sytuację poznawczą. Wtedy propozycja Sejimy okazywała się delikatnym, efemerycznym, osobistym wyznaniem wypowiedzianym szeptem, które, o ile usłyszane, otwierało przed zwiedzającymi cały wachlarz znaczeń.

Małgorzata Tomczak 

 



WYDARZENIA

  • Zatrzymać pieszego
    Michał Duda
  • Za dużo miasta, za mało ludzi
    Katarzyna Barańska, Marta Karpińska
  • Słoma? Słoma… słoma!
    Marcin Mateusz Kołakowski, Maciej Jagielak
  • W świecie komiksów
    Anna Popiel-Moszyńska
  • Miasto otwarte
    Anna Porębska
  • Kongres Mobilności Aktywnej
    Piotr Kuropatwiński
  • Projektowanie = znajdowanie rozwiązań
    Anna Cymer
  • Architektura recyklingu czy recykling pojęcia?
    Olga Bogucewicz
  • Patronaty medialne A&B
  • Dubaj – sen w budowie
    Joanna Krajewska



TEMAT NUMERU: 12. Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji          

ARSENAŁ

  • świadomość spotkania
    Barbara Stec
    wystawa główna w Arsenale i Pawilonie Ekspozycji

GIARDINI

  • metropolie w kryzysie
    Magdalena Falska
    przegląd wybranych pawilonów narodowych
  • utrata kontroli
    Małgorzata Tomczak
    wystawa w Pawilonie Polonia

LWY WENECKIE

  • kolaż idei
    Michał Duda
    strategie kuratorskie na tegorocznym weneckim biennale

WSPOMNIENIA I REFLEKSJE

  • Geneza i trendy nowoczesnej architektury
    Maciej Nowicki, tłum.: Jerzy Juruś
    jeden z tekstów teoretycznych M. Nowickiego publikowany w związku z planowaną na 18 listopada tego roku jubileuszową konferencją naukową
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE