Małgorzata TOMCZAK
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o edukacji architektonicznej, ale boicie się zapytać…
„Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o edukacji architektonicznej, ale boicie się zapytać” — to temat, którym otwieramy kolejny, 2019 rok. Swoją drogą, czy wiecie, że jest to już dwudziesty siódmy rok istnienia A&B? Duma przeplata się z niedowierzaniem, że wychowało się na nas i wyedukowało jedno pokolenie Czytelników. A&B zawsze miało wpisaną w statut misję edukacyjną — w tym celu niemal przed dekadą stworzyliśmy AKADEMIĘ A&B, w ramach której organizujemy wykłady, spotkania, warsztaty i nagradzamy najlepsze dyplomy studenckie.
Wracając jednak do tematu numeru, z jednej strony poświęciliśmy go najciekawszym realizacjom architektonicznym o funkcji edukacyjnej, z drugiej — problemowi edukacji architektonicznej w Polsce i za granicą. W 1919 roku, czyli dokładnie sto lat temu Walter Gropius powołał w Weimarze legendarną szkołę — Bauhaus, która zrewolucjonizowała model nauczania architektury na świecie. Sposób edukacji w oparciu o klasy mistrzowskie do dzisiaj znajduje wiernych naśladowców na uczelniach państwowych i prywatnych. Bauhaus to sto lat tradycji i nowoczesności jednocześnie.
W numerze styczniowym A&B pokazaliśmy więc najciekawsze wydziały architektury w Polsce i z tego przeglądu wyłania się sformalizowany system kształcenia architektów w naszym kraju. Zastanawiamy się, czego uczą, a czego nie uczą polskie szkoły architektury. Zastanawiamy się też, czy w kształceniu architektonicznym potrzebna jest zmiana paradygmatów z uczenia przede wszystkim warsztatu na ćwiczeniach z projektowania na edukację nakierowaną na interdyscyplinarny i społeczny wymiar architektury. W końcu, zastanawiamy się też nad rolą nauczania architektury w edukacji powszechnej — jakie są z tego korzyści, wszyscy wiemy, przyglądając się chociażby Skandynawii.
Dobrej, przemyślanej edukacji życzymy więc Wam i sobie w nowym roku!