Małgorzata TOMCZAK
muzea
W ostatnich latach w Polsce powstało wiele gmachów użyteczności publicznej, które reprezentowały wysoki poziom projektowy i były szeroko komentowane przez światowe media.
W tym numerze wracamy głównie do architektury polskiej i prezentujemy przestrzenie wystawiennicze — muzea i galerie sztuki. Pokazujemy: nową siedzibę Fundacji Galerii Foksal autorstwa szwajcarskich architektów Diener & Diener, Centrum Dialogu Przełomy, które zaprojektowało biuro KWK Promes, rozbudowę krakowskiej Mangghi o Galerię Europa — Daleki Wschód pracowni Ingarden & Ewý, Muzeum Katyńskie na warszawskiej Cytadeli projektu biura Brzozowski/Grabowiecki Architekci, ale też norweskie Muzeum Historii w Arendal autorstwa Div.A czy najnowsze dzieło biura Herzog & de Meuron — muzeum w Colmar.
Wszystkie wymienione obiekty są dobrymi przykładami wysokiej kultury projektowej. I chociaż samo słowo „kultura”, odmieniane przez wszystkie przypadki w polskiej debacie publicznej ostatnich miesięcy, zdewaluowało swoje semantyczne znaczenie, to w przypadku wymienionych obiektów architektonicznych nie ma mowy o wykręcaniu pojęć. Tu kultura oznacza: dobrze zaprojektowany budynek, ciekawie i logicznie zorganizowaną przestrzeń, dbałość o detal czy kontekst urbanistyczno-historyczny. I to chcieliśmy podkreślić.
I to jest w nich chyba najpiękniejsze.