Małgorzata TOMCZAK
faktura
Faktura jest ważna, bo jest jednym ze sposobów komunikacji budynku z otoczeniem i może nam wiele przekazać o oglądanym obiekcie. Jak pisał Juhani Pallasmaa, „nawet oko dotyka”, bo „wzrok odkrywa to, co dotyk już wie. Można myśleć o zmyśle dotyku jako o podświadomości wzroku. Nasze oczy gładzą różne powierzchnie, kontury i krawędzie, a nieświadome wrażenie taktylne określa przyjemność i nieprzyjemność tego doświadczenia”.
W lutowym numerze A&B zajmujemy się fakturą w różnych odsłonach — na elewacjach zewnętrznych i wewnątrz budynków. Opisujemy fascynujące możliwości kształtowania powierzchni betonu oraz to, jak dzięki współczesnym technologiom kształtowania powierzchni materiałów elewacyjnych można uwydatnić tożsamość miejsca, obiektu czy budynku. Sprawdzamy to, jakim środkiem wyrazu jest faktura i jak wpływa na odbiór oraz wymowę współczesnej architektury użyteczności publicznej. Próbujemy rozkodować obrazy, wzory i wypukłości składające się na bardziej lub mniej bezpośrednią próbę przekazu zaklętego w powierzchniach metalu, drewna, betonu czy cegły. Odwiedzamy także nową katowicką siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia; o jej powstawaniu i funkcjonowaniu, a także, między innymi, o sile wyrazu i tożsamości materiału, jakim jest cegła, rozmawiamy z architektem Tomaszem Koniorem.
Czym jest i czym może być faktura w projektowanych współcześnie budynkach i wnętrzach? Zastanówmy się, zapytajmy sami siebie. Poszukujmy.