lub
Dzieci
Dzieci
temat numeru
dzieci
Krytyczny stan polskiego krajobrazu, przestrzeni publicznej i architektury został zdiagnozowany w dokumencie Polskiej Polityki Architektonicznej. Ale nie trzeba powoływać się na tak poważne opracowania, wystarczy rozglądnąć się wokół, by dostrzec bałagan oraz bezguście, które plenią się w atmosferze obojętności społecznej. Czy brak poczucia piękna, harmonii i estetyki to nasza immanentna cecha narodowa, czy jednak istnieje szansa wyjścia z impasu?
Jednym z koniecznych warunków podniesienia poziomu kultury przestrzeni jest edukacja architektoniczna. Nie tylko dorosłych, co oczywiście też jest ważne, lecz przede wszystkim dzieci. Zarówno ta potraktowana systemowo — powszechna, wprowadzona do programów nauczania, ale też ta polegająca na promocji pozytywnych wzorów. Architektura — szczególnie obiektów przeznaczonych dla najmłodszych członków naszego społeczeństwa, jak przedszkola, szkoły czy place zabaw — powinna świecić przykładem. Jest to tym bardziej istotne, że finansowana jest najczęściej z publicznych pieniędzy, więc wymagania co do jej jakości muszą być wysokie. Bez tego nie ruszymy z miejsca. Jak sytuacja przedstawia się obecnie, staramy się pokazać w niniejszym numerze A&B. Prezentujemy również, naszym zdaniem ciekawe, przykłady zarówno z rodzimego podwórka, jak i z zewnątrz. Mamy nadzieję, że okażą się inspirujące.
Katarzyna Barańska
WYDARZENIA
IMPREZY A&B
- Oblicza komfortu
Beata Seweryn
KONKURSY — OKIEM KRYTYKA
- Gdynia tradycyjnie nowoczesna
Krystyna Styrna-Bartkowicz
MIASTO
- Niewykorzystana szansa
Paulina Olszewska - Pustostany w sieci
Agata Ruchlewicz-Dzianach
AKADEMIA A&B
- Anti_Gravity_Park
Bartłomiej Gowin
WYSTAWY
- Laboratorium architektury
Anna Popiel-Moszyńska - Po norwesku
Małgorzata Tomczak
PATRONATY A&B
- Nie tylko kredki
Beata Seweryn
KSIĄŻKI
- Fotografia miasta i Eugène Atget
Wojciech Wilczyk - Homo creativus?
Małgorzata Tomczak - Musimy się zastanowić
Marta Karpińska - Pięć kilogramów architektury
Anna Cymer
TEMAT NUMERU: DZIECI
PUBLICYSTYKA
- zdziecinniała czy dla dzieci
Anna Cymer
polska architektura dla najmłodszych - edukacja
Karina Koziej
kto opowie dzieciom o architekturze?
PREZENTACJE
- alegoryczna fuzja
Marta Karpińska
kompleks szkolny Casarès-Doisneau, proj.: Vincent Parreira Atelier Architecture - lawinom stop!
Katarzyna Barańska
rozbudowa szkoły w Bovernier, proj.: Bonnard Woeffray architectes - na tęczy
oprac.: Małgorzata Tomczak
żłobek w El Chaparral, proj.: Alejandro Muñoz Miranda - ikona dla przedszkolaka
oprac.: Marta Karpińska
przedszkole Fagerborg, proj.: Reiulf Ramstad Arkitekter - edukacja przez zabawę
oprac.: Małgorzata Tomczak
przedszkole w Ramat ha-Szaron, proj.: Lev-Gargir Architects - gabinet luster
oprac.: Marta Karpińska
pawilon Mirror House, proj.: MLRP - bez wykluczeń
oprac.: Katarzyna Barańska
Melis Stokepark, proj.: Carve - magnes na młodzież
Katarzyna Barańska
ośrodek Stowarzyszenia Siemacha, proj.: Vostok Design
ROZMOWY A&B
- nowoczesny autysta
Pan z Duravitu
rozmowa z Philippe’em Starckiem
p o d g l ą d n u m e r u : |