W lutym ogłaszaliśmy Open Call — zaproszenie do zgłaszania prosąsiedzkich projektów i pomysłów w ramach 8. edycji Oslo Architecture Triennale. Wybrane propozycje zebrano w międzynarodowym cyfrowym katalogu dobrych praktyk — Neighbourhood Index. Wśród nich znalazły się dwa projekty z Polski: Circle Form autorstwa Pawła Grobelnego i włączające społeczność sąsiedzką programy Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku organizowane przez Grupę Celową — Janusza Byszewskiego, Beatę Nessel-Łukasik i Mariusza Libela.
Neighbourhood Index to katalog zebranych podczas otwartego naboru propozycji, projektów i praktyk z całego świata, które wpisują się w hasło tegorocznego Triennale Architektury w Oslo — „Misja sąsiedztwo — (Re)formowanie społeczności”.
fot.: Mikkel Eye, SLA
Spośród blisko czterystu zgłoszeń jury w składzie Francesco Garutti (kurator w Canadian Centre for Architecture), Matevž Čelik (założyciel i dyrektor programowy Future Architecture Platform), Camilla van Deurs (Architektka Miasta Kopenhagi), Jenny B. Osuldsen (partnerka w pracowni Snøhetta i profesora architektury krajobrazu NTNU) i Christian Pagh (dyrektor i kurator OAT) wybrało 251, które zebrane zostały we wspomnianym katalogu. Sześć z nich zostanie zaprezentowanych na głównej wystawie w Oslo (będą to propozycje: wiedeńskiej pracowni StudioVlayStreeruwitz, biura MANDAWORKS ze Sztokholmu, londyńskiego zespołu Croydon Placemaking, Scott Lloyd (TEN Studio) & Alexis Kalagas z Zurychu i Belgradu, jaja architects z Kopenhagi oraz Art and Design Collective Oaza z chorwackiego Zagrzebia), a siedem otrzymało honorowe wyróżnienie jury.
Sąsiedztwa mają kluczowe znaczenie dla naszych społeczności miejskich. Liczne prace nadesłane na Triennale w Oslo pokazują, w jak różnorodny sposób możemy pracować nad ponownym wyobrażeniem sobie, czym są wspaniałe dzielnice i jak możemy zapewnić, że będą one przyjazne dla środowiska, zrównoważone i sprawiedliwe, gwarantujące witalność i kwitnącą planetę dla przyszłych pokoleń, a także staną się miejscem, które można nazwać domem — mówiła członkini jury i Miejska Architektka Kopenhagi Camilla van Deurs.
Zgłoszone projekty i idee podzielono na osiem grup tematycznych: Ulice o (nowym) znaczeniu; Publiczne spektakle; Infrastruktura społeczna; Sposoby na życie, sposoby na dzielenie się; Przekształcanie, adaptacja, ponowne wykorzystanie; Natura — bardziej dzika i bardziej zielona; Różnorodność produkcyjna i komercyjna; Ponowne przemyślenie procesów i zarządzania.
Nietypowy mebel miejski autorstwa Pawła Grobelnego — Circle Form, czyli zlokalizowany w poznańskim Chwaliszewie minimalistyczny okrąg z drewna i cortenu pełniący jednocześnie funkcje skweru, ławki i platformy, wpisuje się w kategorię Publiczne spektakle. Jego otwarta forma zachęca do korzystania z niego w rozmaity sposób, pokazuje, że poprzez drobny gest można stworzyć atrakcyjną i funkcjonalną przestrzeń, która będzie służyć mieszkańcom. Jak podkreśla autor, olbrzymią wartością Circle Form jest fakt, że powstał z oddolnej, sąsiedzkiej inicjatywy.
Circle Form w Poznaniu
© Paweł Grobelny
Druga z polskich propozycji przypisana została do aż trzech kategorii — Publiczne spektakle; Sposoby na życie, sposoby na dzielenie się; Przekształcanie, adaptacja, ponowne wykorzystanie. Mowa o zrealizowanych wokół powstającego wówczas Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku trzech programach, których celem było tworzenie metod i narzędzi do praktykowania dobrego sąsiedztwa i budowania miejskiej wspólnoty — „Stoję przed jakąś dziwaczną trąbą”, „Wielość rzeczywistości” i „Panorama” autorstwa Janusza Byszewskiego, Beaty Nessel-Łukasik i Mariusza Libela. Przeprowadzone działania, jak podają twórcy programów, pozwoliły na stworzenie koncepcji muzeum relacyjnego, rozwinięcie idei dobrego sąsiedztwa w muzeum oraz wypracowanie metodologii, która może pomóc innym instytucjom kultury zwiększyć ich wpływ na otoczenie i poszerzyć ich aktywną obecność w sąsiedztwie.
Triennale Architektury w Oslo, które A&B objęło patronatem medialnym, rozpocznie się już 21 września. Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie internetowej wydarzenia.